1. Quin és l’objectiu real de Bolonya?

1. Quin és l’objectiu real de Bolonya: obrir l’ensenyament superior al mercat per tal de fer-ne un negoci? Preparar els/les estudiants/es per ser eficients treballadors/es i no socialment crítics/ques? La reforma pedagògica? Coordinar els plans d’estudi? Augmentar la mobilitat?

El Procés de Bolonya o la construcció del EEES no és una reforma que respongui a les necessitats de l’ensenyament superior, dels estudiants, dels professors o de la societat (entesa com alguna cosa més que sector empresarial). És una reforma al servei de la patronal europea i mundial.

Els objectius del Procés de Bolonya són dos:

1) Produir treballadors més barats i flexibles:

  • Mitjançant la rebaixa dels continguts i per tant, de les competències professionals dels estudiants de grau à menor salari.
  • Mitjançant el traspàs del cost de la formació dins de l’empresa a l’estudiant/futur treballador (tradicionalment a càrrec de l’empresa i gratuïta pel treballador) à abaratiment del cost de la mà d’obra.

2) Liberalitzar el mercat de serveis educatius i reduir la presència de l’Estat com a proveïdor del servei públic (privatització/mercantilització):

§ Restricció del finançament públic à reducció dels pressuposts universitats, reducció beques

§ Fer la universitat atractiva per a la inversió privada i així compensar la reducció del finançament i incrementar-lo.

§ Increment del cost dels estudis pels estudiants de grau i postgrau (taxes, preu del crèdit,…)

Per què?

Perquè la UE vol ser competitiva i això passa per fabricar treballadors més barats i flexibles tal com fa explícit l’Estratègia de Lisboa. Perquè el mercat de l’ensenyament és un negoci molt sucós:

§ A nivell mundial, la despesa pública en educació en el 2005 va ser de dos bilions de dòlars, més del doble que el mercat mundial de l’automòbil.[1]

§ En el 2025, 160 milions de joves cursarà estudis superiors en tot el món. Actualment són 84 milions.[2]

§ El mercat de les universitats europees en el 2005 va anar de 600 bilions d’euros.[3]

L’educació superior, considerada com a mercaderia està en el punt de mira de les empreses multinacionals, que veuen aquest sector com una font de beneficis molt interessant… però que en la seva majoria és de titularitat estatal: per això s’ha de “liberalitzar”… amb el beneplàcit dels Governs estatals.

Tradicionalment l’accés a l’educació superior i la lluita per la democratització en el seu accés (abolició selectivitat, programes de beques, …) es relaciona amb el fet que tenir un títol universitari permetia accedir a millors llocs de treball (a més de l’adquisició de coneixements i capacitat crítica).

Aquest caràcter especial de la Universitat fa que la seva privatització no es faci oberta i explícita com ocorre amb altres serveis públics i es disfressi com a la resposta a certa demanda social: revolució pedagògica, coordinació dels estudis, mobilitat, …

Bolonya suposa una ruptura amb els principis que van guiar la universitat pública durant els 80 , amb menor o major èxit, però era l’objectiu:

§ Persecució de l’equitat social.

§ Promoció de la mobilitat social.

Bolonya suposa un canvi de paradigma radical: es sacrifiquen ambdós principis per l’anomenada :

– “qualitat” (és a dir, aptituds pels graus i postgraus a preus d’or i professorat en condicions laborals precàries donada l’absència de fons) i

– per la “coordinació europea” (és a dir, la coordinació al desmantellament de la educació superior de qualitat, pública i amb accés no restrictiu per a rendes baixes[4]).


[1] Financial Times, 12/09/2005

[2]“The Knowledge web, People power fuel for the new economy” (2000), estudio realizado por la banca Merryl Lynch.

[3] Financial Times, 12/09/2005

[4] Això no vol dir que mai la universitat no hagi estat democràtica al seu accés!

Article extret de La lluita contra Bolonya a la UAB

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s